کلاژن، جز یکی از مهمترین پروتئین‌هایی که پوست شما به آن احتیاج دارد. وجود کلاژن باعث افزایش انعطاف‌پذیری پوست می‌شود. اگرچه کلاژن به طور طبیعی توسط بدن انسان تولید می‌شود، اما ممکن است به مرور زمان تولید کلاژن  کاهش یابد. کاهش کلاژن باعث ایجاد ترک و چین و چروک می‌شود. کلاژن در صنعت لوازم آرایشی از اهمیت بالایی برخوردار است.

کلاژن نه تنها به دلیل افزایش سن، بلکه به دلیل عوامل مضر مانند استرس، سیگار کشیدن و الکل نیز کاهش می‌یابد. سرم کلاژن و محصولات مراقبت از پوست حاوی کلاژن باعث تقویت پوست می‌شود.

کلاژن چیست؟

کلاژن پروتئینی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و عملکردهای متفاوتی دارد. در تحقیقات انجام شده مشخص شد که ۱۹ نوع مختلف کلاژن وجود دارد. این پروتئین، از کنار هم نگه داشتن اندام‌ها، بافت‌ها و رباط‌ها در بدن گرفته تا پوست، تاثیرگذار است.

فواید کلاژن چیست؟

این پروتئین، که برای عملکرد صحیح بدن بسیار مهم است، عملکردهای مختلفی دارد. کلاژن در محصولاتی علاوه بر اینکه شب مورد استفاده قرار می‌گیرد در طول روز نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

فروشگاه اینترنتی شنل مارکت اساسی ترین پاسخ ها را برای این سوال که کلاژن در چه چیزهایی موجود است و فواید کلاژن برای پوست چیست، را گردآوری کرده‌ایم.

پوست را تقویت می‌کند

اولین فایده کلاژن بر پوست، به تقویت کننده بودن آن می‌توان اشاره کرد. استفاده منظم کلاژن باعث حفظ ساختار پوست و ماهیچه ها می‌شود و علایم پیری را کاهش می‌دهد.علائم پیری را کاهش می دهد و به مرور چین و چروک را از بین می‌برد.

تاثیر مثبتی در سیستم گردش خون دارد

کلاژن، بافت های داخلی بدن شما را تقویت می‌کند و انعطاف پذیری عروق را افزایش می‌دهد، به طور غیر مستقیم تاثیر مثبتی در سیستم گردش خون دارد که به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

انعطاف مفاصل را افزایش می‌دهد: کلاژن بر استخوان‌ها تأثیر می‌گذارد، با استفاده منظم از آن، مفاصل شما را بسیار انعطاف‌پذیر می‌کند. در نتیجه استفاده از کلاژن به مدت بیش از یک ماه‌، بدن شما بسیار انعطاف پذیرتر می‌شود و استخوان‌های شما قوی‌تر می‌شوند.

سیستم گوارش را تنظیم می‌کند

کلاژن، که برای رفع مشکلات دستگاه گوارش معروف اس ، استفاده منظم از کلاژن باغعث می‌شود تا سیستم گوارشی نرم‌تری داشته باشید. کلاژن، اسید معده را با ماده‌ای به نام گلیسین تنظیم می‌کند، که باعث تسکین اعصاب و حرکات روده را تنظیم می‌کند.

تغذیه مو

یکی از اثرات رایج کلاژن این است که موها را تقویت می‌کند. با استفاده منظم از کلاژن موها بسیار ضخیم تر شده و ریزش آنها کاهش می‌یابد.

موثر در برابر سلولیت

از اثر سفت کننده کلاژن بر روی پوست می‌توان برای سلولیت نیز استفاده کرد. با تقویت بافت‌های پیوندی ، سلولیت را به صورت چشم‌گیر کاهش می‌دهد.

از آنجا که انواع مختلفی کلاژن وجود دارد، با عملکردهای مثبت این پروتئین در هر قسمت از بدن مواجه شد. عملکردهای مثبت کلاژن به وضوح ثابت شده است، به ویژه در موارد مربوط به رباط ها، بافت‌ها و ماهیچه‌ها.

کلاژن در چه چیزی یافت می شود؟ کدام مواد غذایی حاوی کلاژن هستند؟

کلاژن یک ماده بسیار مهم است که بدن شما برای انجام بسیاری از عملکردها به آن نیاز دارد. برای دریافت مقدار کافی این ماده به طور طبیعی از غذا، باید رژیم غذایی متعادلی داشته باشید.

سبزیجات سبز: حتماً سبزیجات سبز را که دارای کلاژن هستند، به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

آووکادو: آووکادو با ویتامین E موجود در آن به طور غیر مستقیم به ذخیره و تولید کلاژن در بدن شما کمک می‌کند.

تخم مرغ: سفیده تخم مرغ حاوی مقدار زیادی اسید آمینه و گوگرد است که بدن شما به آن نیاز دارد. ماده گوگردی باعث حذف سموم می‌شود و بنابراین به طور غیر مستقیم تولید کلاژن را افزایش می‌دهد.

لوبیا: با توجه به ویتامین‌های موجود، لوبیا تولید کلاژن را در بدن شما تسهیل می‌کند و باعث می‌شود تا پوستی سالم‌تر به دست آورید. با مصرف حبوبات یک بار در هفته، هم می‌توانید کلاژن تولید کنید و هم به تولید اسید هیالورونیک که از پیری پوست جلوگیری می‌کند، بهرمند شوید.