به طور مداوم در مورد اهمیت محافظت در برابر آفتاب، ضرورت استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در زمستان، در خانه، حتی جلوی صفحه کامپیوتر ذکر می‌شود. اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌تواند باعث آسیب دائمی به پوست، تغییر رنگ، لکه‌های پوستی، چین و چروک و حتی سرطان پوست شود. ساده‌ترین و موثرترین راه برای از بین بردن این آسیب‌های ناشی از نور خورشید این است که از کرم ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.

کرم‌های ضد آفتاب نقش مهمی در مسدود کردن اشعه ماوراء بنفش B (UVB) ایفا می‌کند، این اشعه باعث آفتاب سوختگی می‌شود. البته استفاده صحیح از کرم ضدافتاب بسیار مهم است.

کرم ضدآفتاب با spf  بالا انتخاب کنید

اول از همه، روشن یا تیره بودن رنگ پوست شما بر روی کرم ضد آفتاب شما تأثیر نمی‌گذارد. هر رنگ پوست به محافظت در برابر آفتاب نیاز دارد. به طور کلی کارشناسان از کرم‌های ضد آفتاب با ضریب محافظت ۳۰ و بالاتر را توصیه می‌کنند.

اگر پوست شما بیش از حد حساس است و خال‌های بیشتری دارید، ضریب محافظتی را کمی بالاتر انتخاب کنید.

محصول مناسب را برای خود انتخاب کنید

از بین گزینه‌های موجود، مناسب‌ترین محصول را برای نوع پوست خود انتخاب کنید. پس از تصمیم گیری در مورد فاکتور محافظتی، کرم ضدآفتاب مناسب پوست خود مانند پوست خشک، نرمال، چرب را انتخاب کنید. همچنین انجام دو انتخاب جداگانه برای صورت و بدن مفید است. کرم ضد آفتابی که روی صورت خود می‌زنید ممکن است دارای عوامل محافظتی بیشتری نسبت به بدن شما باشد.

بسته به سلیقه خود می‎تواندی از کرم و یا اسپری استفاده کنید. همچنین می‌توانید از کرم‌های رنگی برای استفاده روزمره تهیه کنید.

اگر روی پوست خود آکنه دارید یا مستعد ایجاد آکنه هستید ، سعی کنید از کرم های ضد آفتاب نازک و مات استفاده کنید.

در طول روز ضدآفتاب را تازه کنید

به گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، کرم‌های ضد آفتاب در برابر عرق و آب مقاوم نیستند. بنابراین، استفاده مجدد در طول روز بسیار مهم است. کرم ضدآفتاب را مجدداً روی صورت و تمام بدن خود بمالید، مخصوصاً بعد از شنا. همچنین در صورت تعریق باید حداقل هر دو ساعت یکبار آن را تازه کنید.

میزان استفاده صحیح از ضدآفتاب نیز مهم است. حتی کسانی که استفاده از کرم ضد آفتاب به صورت روتین در آمده است، ممکن است فراموش کنند تا  شدآفتاب را بر روی گوش، گردن و پشت زانو خود بمالند. دستان شما نیز به محافظت در برابر آفتاب نیاز دارند. فراموش نکنید که قبل از بیرون رفتن از خانه، ضدآفتاب را روی هر قسمتی که در معرض آفتاب است بمالید.

استفاده از ضدآفتاب را در خانه فراموش نکنید

همانطور که در بالا گفتیم، اشعه‌های خورشید نه تنها زمانی که برای برنزه شدن روی تخت آفتاب دراز کشیده‌اید، بلکه هنگام راه رفتن، نشستن در بالکن، حتی در داخل خانه از پنجره، بر شما تأثیر می‌گذارد. به یاد داشته باشید که آثار آفتاب زمستانی یکسان است. بگذارید بگوییم که اشعه UVA حتی در هوای ابری نیز تاثیرگذار است.

برخی از متخصصان استفاده از کرم ضد آفتاب را با مسواک زدن دندان‌ها مقایسه می‌کنند. ممکن است در صورت فراموش شدن یک روزه، تاثیر خفیفی داشته باشد. در حالی که عدم استفاده طولانی مدت از آن می‌تواند نتایج بدی را ایجاد کند.

امروزه ضدآفتاب‌هایی در بازار موجود است که علاوه بر خاصیت ضدآفتاب باعث روشن شدن پوست می‌شود. کرم ضدآفتاب و روشن کننده نوتروژینا علاوه‌بر اینکه از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می‌کند همچنین حاوی مایع روشن کننده و تجدید طبیعی پوست است.

چگونه از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

اگر کرم ضد آفتاب شما به شکل اسپری است، قبل از اسپری بطری را خوب تکان دهید تا همه مواد با هم مخلوط شوند.

حدود ۲ قاشق غذاخوری ضد آفتاب باید برای پوشاندن کل بدن استفاده شود. به عبارت دیگر، مقدار کف دست بزرگسالان برای کل بدن کافی خواهد بود.

هرجایی که در معرض آفتاب است استفاده کنید. پشت، گوش‌ها ، پشت زانوها اغلب مناطق نادیده گرفته شده هستند.

حداقل هر دو تا دو ساعت یکبار در طول روز مجدداً ضدآفتاب را تکرار کنید.

همچنین بعد از شنا و یا عرق کردن حتماً خود ضدآفتاب را تازه کنید.

سخن آخر

استفاده صحیح از ضدآفتاب در کوتاه مدت شاید تاثیر چشم گیری نداشته باشد ولی به مرور معجزه استفاده از ضدآفتاب را خواهید دید. اگر قصد خرید کرم ضدآفتاب را دارید می توانید از طریق سایت ما در شنل مارکت اقدام کنید و مطمئن باشید که در سریع‌ترین زمان ممکن به دستتان خواهد رسید.