در حالی که ژنتیک نقش کلیدی را ایفا می کند، رژیم غذایی، آب و هوا، آلودگی در سلامت مو و زیبایی موهایتان تاثیر می‌گذارد. قبل از هرچیزی رژیم غذایی سالم و مراقبت روزانه از موها بسیار مهم است.

۱- استفاده از پروتئین

یک رژیم غذایی مناسب جز فاکتورهای اصلی در سلامت مو و پوست سر است. موها در درجه اول از پروتئین تشکیل شده‌اند، بنابراین حتماً روزانه حداقل ۴۵ گرم پروتئین مصرف کنید. منابع خوب عبارتند از:

گوشت بدون چربی

مرغ

ماهی

لوبیا

محصولات لبنی کم چرب

تخم مرغ

۲- استفاده از زینک

کمبود زینک می‌تواند باعث ریزش مو شود. برای مقابله با ریزش از آجیل، گردو، هویج، بادام هندی و بادام در رژیم غذایی خود قرار دهید.

با خوردن و نوشیدن مقدار زیادی از موارد زیر زینک بدن‌تان را تامیین کنید:

سبزیجات

میوه‌ها

سالاد سبز برگ

مقدار زیادی آب تمیز و فیلتر شده

مکمل‌های مولتی ویتامین یا زینک باعث می‌شود تا موهایتان سالم و قوی‌تر شود.

۳- امگا در سلامت موها

افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است باعث تحریک فولیکول های مو و غدد چربی شود. اگرچه این باعث رشد موهای شما نمی شود، اما ممکن است سلامت پوست سر را بهبود بخشد.

اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی های آب سرد مانند سالمون، ساردین و شاه ماهی یافت می شود. سایر منابع خوب عبارتند از:

دانه کتان

ماست

پنیر خامه‌ای

سالاد

غلات

۴- نوع موهای خود را بشناسید

نظرات ضد و نقیضی در مورد تعداد دفعات شستن موها وجود دارد. همه اینها به ترجیحات شخصی و نیازهای فردی بستگی دارد. از جمله موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

نوع مو شما

چقدر از محصولات مو استفاده می کنید

سطح فعالیت شما

به عنوان مثال ، افرادی که موهای چرب دارند ممکن است نیاز داشته باشند هر روز شامپو بزنند، در حالی که افرادی که موهای خشک دارند ممکن است کمتر به شامپو نیاز داشته باشند.

۵- شامپوی مناسب با موهای خود را انتخاب کنید

استفاده از شامپو و حالت دهنده نامناسب می‌تواند آسیب جدی به موها وارد کند. به دنبال محصولاتی باشید که برای نوع موهای شما مناسب است – چرب ، معمولی یا خشک – و هر مشکلی که دارید مانند متناسب با  شوره سر و یا شامپو ضد ریزش تهیه کنید.

امروزه شامپوهای ضدریزش زیادی در بازار موجود است. یکی از پرفروش‌ترین شامپوهای ضدریزش برند بیوکسین است. شامپو بیوکسین دارای انواع ویتامین‌های A، B1 ، B2 ، B5 ، B9 به تقویت رشته‌های مو کمک می‌کند. مواد معدنی (مس، روی، آهن، کلسیم) باعث تغذیه‌ی موها، اسیدهای چرب اشباع نشده (امگا -۶ ، امگا -۹) تاثیر بالایی در جلوگیری از ریزش مو و فلاونوئیدها (کمفرول ، آپیژنین ، میریسیتین) از تارهای مو در برابر آسیب محافظت می کند. جهت خرید اینجا کلیک کنید.

سعی کنید از شامپوهای حاوی مواد مضر مانند آمونیوم لوریل سولفات یا سدیم لوریل سولفات اجتناب کنید. و به یاد داشته باشید، هزینه لزوماً نشان دهنده کیفیت محصول نیست.

شما می‌توانید از شامپو بدون سولفات سولکس استفاده کنید. این شامپو از مواد ارگانیک و بدون نمک ساخته شده است. جهت خرید شامپو سولکس حاوی  کراتین اینجا کلیک کنید.

۶- از نرم کننده استفاده کنید

استفاده از نرم کننده پس از شستن موها یک قدم مهم در نرم نگه داشتن موها، براق کردن موها است. می‌توانید یک نرم کننده جداگانه یا یک شامپو حاوی نرم کننده انتخاب کنید.

نرم کننده را بر روی ساقه‌های مو اعمال کنید. آن را به مدت دو تا سه دقیقه روی موهای خود بگذارید. در نهایت آبکشی کنید.

استفاده از شامپو نرم کننده مانند شستشوی مو با شامپو است.  نیازی نیست هر بار از نرم کننده استفاده کنید. آزمایش کنید تا آنچه را که برای شما مناسب است پیدا کنید.

۷- بشویید و برس بکشید

کارشناسان بر این عقیده هستند که بسیاری از افراد شامپو را به صورت اشتباه مصرف می کنند. و یا بیش از حد از شامپو استفاده می‌کنند. قوانین استاندارد کلی عبارتند از:

موهای خود را بیش از یک بار در روز شستشو ندهید.

فقط از محصول به اندازه کافی برای پوشاندن موهای خود استفاده کنید.

از استفاده از آب بسیار گرم یا بسیار سرد خودداری کنید.

وقتی موهایتان خیس هست با ملایمت رفتار کنید. زیرا موهای خیس سه برابر آسیب پذیرتر است. موهای خیس را بیش از حد با حوله مالش ندهید. از شانه‌ای با دندان های پهن استفاده کنید، اما زیاد شانه نکنید و همچنین موهای خیس را شانه نکنید.

۸- نکاتی اساسی برای حفاظت موها

برای داشتن موهای سالم، این نکات را به ذهن خود بسپارید:

در حین خشک کردن با کمترین درجه حرارت را شروع کنید و به تدریج در صورت نیاز حرارت را افزایش دهید.

تا جایی که امکان دارد اجازه دهید موهایتان به صورت طبیعی در هوا خشک شوند.

محل قرار دادن سنجاق‌ها و گیره‌ها را تغییر دهید تا شکستگی محلی نباشد.

اگر موهای خود را رنگ می‌کنید‌، طیف رنگی را انتخاب کنید که نزدیک رنگ طبیعی موهایتان باشد.

پوست سر خود را اغلب ماساژ دهید تا رشد موها افزایش یابد و گردش خون افزایش یابد.

موهای خود را مرتباً – هر ۱۰ تا ۱۲ هفته – کوتاه کنید تا موها سالم بمانند و از موخوره جلوگیری شود.

۹- موهایتان را کوتاه کنید

شامپوهای مضر، محصولات حالت دهنده مو و برس کشیدن بیش از حد به سلامت مو آسیب می‌زنند. با این حال موارد دیگری هم به موها آسیب می‌زنند از جمله:

مصرف بیش از حد الکل

رژیم های کم کالری و غیراصولی

کاهش هورمون تیروئید

استرس بیش از حد

برخی داروهای تجویزی برای مشکلات قلبی ، افسردگی ، فشار خون بالا و آرتروز ممکن است به سلامت مو آسیب جدی بزنند.