قبل از هر کاری علت خارش پوست را می بایست بررسی کرد. بسیاری از موارد می‌تواند باعث خارش پوست شما شود. خشکی پوست ، اگزما و کهیر می‌تواند باعث خارش در سراسر بدن شما شود. درماتیت (التهاب پوست) یکی دیگر از علل خارش پوست است. این حساسیت‌ها ممکن است بعد از تماس پوست با چیزی ایجاد شود، مانند صابون قوی لباسشویی یا مواد شیمیایی قوی..

ممکن است فقط در چند قسمت از بدن حساسیت را احساس کنید. علل شایع این نوع خارش شامل نیش حشرات، حساسیت به گیاهان یا فلزات موجود در جواهرات است.

اکثر خارش‌های پوستی درمان‌های خاصی دارند – پزشک به شما می‌گوید که چه درمانی برای شما مناسب است.

اول، چگونه می‌توان از خشک شدن پوست جلوگیری کرد؟

آب و هوای خشک می‌تواند باعث خشکی و خارش پوست شما شود. در خانه، از یک دستگاه مرطوب کننده برای رطوبت هوا در زمستان و در هوای خشک استفاده کنید.

برخی از صابون‌ها می‌توانند باعث خارش پوست شما شوند. استفاده از صابون بدون بو و ضدحساسیت خوب است. این نوع صابون‌ها حاوی رنگ یا عطر نیست تا پوست شما را تحریک کند. علاوه بر این، می‌توانید از شوینده‌های ملایم، بدون بو و ضد حساسیت استفاده کنید، از نرم کننده‌های پارچه اجتناب کنید، و سعی کنید از شستشو مرتب لباس‌ها و ملحفه‌های تخت استفاده کنید.

لباس‌هایی از پارچه‌های نرم مانند پنبه یا ابریشم انتخاب کنید. از پوشیدن لباس‌های ساخته شده از پشم خشن که باعث تحریک پوست شما و خارش آن می‌شود خودداری کنید.

درمان پوست خشک

مرطوب کننده‌ها برای درمان خشکی پوست خوب عمل می‌کنند. مرطوب کننده‌ای انتخاب کنید که ضد حساسیت باشد. بهترین مرطوب کننده‌ها “غلیظ” هستند. پماد (یا روغن) بهتر است، پس از آن کرم‌ها و سپس لوسیون‌ها گزینه‌ی مناسب محسوب می‌شود. ژله نفتی (مثال نام تجاری: وازلین) یک چرب کننده عالی پوست است.

امروزه وازلین‌های جیبی در بازار موجود می‌باشد که می‌توانید از آن در کیف خود قرار دهید. و در صورت نیاز بعد از شستن دست‌ها استفاده کنید. جهت خرید وازلین جیبی اینجا کلیک کنید.

سه یا چهار بار در طول روز مرطوب کننده را روی پوست خود قرار دهید. همیشه بلافاصله بعد از شستشو یا حمام از مرطوب کننده استفاده کنید.

جهت خرید انواع مرطوب کننده و لوسیون اینجا کلیک کنید.

اگر دست‌های شما بسیار خشک است، قبل از خواب از وازلین استفاده کنید و با دستکش‌های پنبه ای بخوابید.

تغییر عادت‌های حمام کردن نیز می‌تواند به شما کمک کند. اگر غالباً حمام می‌کنید، ممکن است پوست شما خشک شود. سعی کنید دوش یا دوش‌های کوتاه و ولرم بگیرید. بعد از حمام، پوست خود را خشک کرده و بلافاصله از مرطوب کننده مناسب پوست خود استفاده کنید. هر روز از یک صابون ملایم برای تمیز کردن ناحیه تناسلی و زیر بغل خود استفاده کنید، اما سایر قسمت‌های بدن خود را فقط دو یا سه بار در هفته با صابون بشویید.

چه زمانی خارش پوست را جدی بگیرید؟

پوست خشک و تحریک شده بیشتر احتمال دارد که آلوده شود. پوست آلوده قرمز، گرم و متورم است و ممکن است مایع از آن خارج شود. ممکن است برای رهایی از این نوع عفونت به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.

خارش شدید ، به ویژه در افراد مسن ، گاهی به دلیل یک مشکل جدی ایجاد می شود. اگر فرد مسنی هستید که خارش شدید دارد و طی دو هفته بهبود نمی‌یابد و علت مشخصی ندارد ، با پزشک خود تماس بگیرید.

چه دارویی درمان قطعی خارش هست؟

مرطوب کننده ممکن است تنها چیزی باشد که برای تسکین خارش مناسب باشد. در صورتی که کرم مرطوب کننده برای پوست شما تاثیری نداشت حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.